Jadilah Seperti Air yang Mengalir.

Dah lama tak mengisi bahan ke blog cikemiau. Seperti biasa saya cuba menulis mengikut pemikiran sendiri dan tentang apa yang telah saya lalui dalam waktu2 yang berlalu. Malam ini saya ingin berbicara tentang ketentuan. Selalu kita beranggapan take it or leave it atau pun it's now or never.

Ceritanya...nak ambik..ambik..tak nak...sudah...ada pula beranggapan rezeki jangan ditolak...sekaranglah masanya..peluang tak selalu datang.

Kita sebenarnya tak dapat snchronizekan (dengan izin) hidup kita...sebab kita tak nampak masa depan...oleh itu peraturan telah mengajak kita untuk menjangkau keperluan secara berkala. Long term dan short term.

Dari segi lain pula...kadang2 rantaian sumber kita menjadi harapan pembela masa depan...contohnya anak2 atau kawan2 yg berpotensi membantu. Maka itu hidup harus berkeluarga dan bermasyarakat. Pelaburan insaniah, pendidikan dan latihan kemahiran serta sosial amat penting.

Bagi saya...masa depan itu sesuatu yang tak perlu untuk kita jangkakan. Yang penting jadilah seperti air. Air tetap mengalir selagi ia tak kekeringan. Kerana manusia memang ada had kemampuannya. Bila air yang bersifat mudah bentuk itu terisi dalam bekas apapun ia tetap bersifat cecair dan boleh mengambil ruang.

Oleh itu...secara short term, kemampuan untuk terus meningkatkan diri dengan mengangkat secara holistik komuniti anda dalam kehidupan dan survive dalam apa cabaran sekalipun adalah intipati untuk meraih matlamat pada jangkamasa long term. Dipermudahkan ianya adalah bagaimana anda dan rantaian sumber anda berubah mengikut arus dan mengambil ruang yang diperlukan secara secukupnya hingga keakhirnya dengan rantaian sumber yang tak pernah putus2 dan matlamat yang tak putus2 darjatnya.

Comments

Popular posts from this blog

Halangan dan Cabaran Dalam Membina Ketamadunan Islam

HOW AIR ASIA MANAGEMENT MANAGING DOWNTURN 2008 TO 2009 - REVISIT

SHELL REFINING COMPANY MALAYSIA : 2015 MARKETING ANALYSES